Mijmeren als een Pelgrim (een initiatief van vivapo) – 30 augustus 2017

Als ik luister,
neem ik mijn tijd,
neem ik afstand,
word ik
dè luisteraar van stilte

Ben ik een pelgrim?
Kan ik me inleven als een pelgrim?
Hoe word ik een pelgrim?

Met al deze vragen vertrok ik op pelgrimage in Sint-Kruis/Brugge.

‘Festina lente’ – haast u langzaam – is een Latijns gezegde, dat is blijven hangen sinds mijn tienerjaren.

Nu pas begrijp ik hier de draagwijdte van.

Hoe gaat het met je?
Goed… goed… maar… druk druk druk!

Het leven is soms:
snel denken
snel spreken
snel handelen
snel eten
snel liefhebben
snel ontspannen… in snel tempo ontspanning vinden!

Kan ik in snel tempo ontspanning vinden?

En dan word ik plots, voor even, pelgrim, in de regen, met een rode paraplu.
Maar… een pelgrim, op mijmering, haast zich niet.

Ik haast me langzaam… ik neem mijn tijd.

Mijn schaduw zal mij niet inhalen.

P1030823

Ik zie grijze lucht
Ik hoor regen
Ik ruik boslucht
Kan ik van de stilte proeven?
Ik voel wegebbende weerstand, ik neem mijn tijd, overvloeiend naar dè luisteraar van stilte.

Wat mijn meest opvallende ervaring was?
Zie hieronder een spiegel-boomgedicht…

regendruppels
regelmatige tikjes
prikkelen mijn zintuigen
houden me wakker
ik word
één
met
mezelf

 

ik
adem
in
en uit
test mijn concentratie
word luisteraar van
stilte… en…
sssjjjttt

P1030817

Ik verlang nu al naar nog een pelgrimtocht!


Met dank aan Viviane… lees ook haar ervaringen en volg de link.

P1030809


Mijn hartegroet… en tot een volgende!

NicoleD

8 gedachtes over “Mijmeren als een Pelgrim (een initiatief van vivapo) – 30 augustus 2017

Geef een reactie

